Efficiëntie- en kwaliteitsverbetering dankzij digitalisatie
Klant: TARKETT
Segment: Industry
In een productieomgeving waar snelheid, nauwkeurigheid en traceerbaarheid steeds belangrijker worden, besloot Tarkett om zijn processen op de werkvloer te digitaliseren. Samen met Axians werd een pragmatische aanpak gevolgd die leidde tot snellere gegevensverwerking, betere inzichten en een verhoogde betrokkenheid van zowel medewerkers als management. Dit artikel toont hoe een stapsgewijze digitale transformatie tastbare voordelen opleverde.
Over Tarkett
Tarkett, met een oorsprong in houtbewerking sinds 1885, voert sinds 1946 de merknaam Tarkett voor vloerbekleding. Vandaag is het een wereldleider in innovatieve vloeroplossingen. Met 12.000 medewerkers en 34 productielocaties, waaronder in België, levert Tarkett dagelijks 1,3 miljoen m² vloeren in meer dan 100 landen. Het uitgebreide assortiment omvat duurzame vloeren voor diverse sectoren, waarbij welzijn en milieuvriendelijkheid centraal staan.
Projectdoelstelling
Tarkett had als doel een aantal processen op de productievloer te digitaliseren. Registraties op papier moesten overbodig worden en snellere toegang tot belangrijke data voor rapportages en besluitvorming was wenselijk. Het project richtte zich op tijdswinst en beter inzicht in productiegegevens door eenduidigheid van gegevens.
Dit tweefasige project toont aan dat de eerste stappen richting digitalisering op de werkvloer heel toegankelijk kunnen zijn. Als ze doordacht gekozen worden, leveren ze snel meetbare resultaten op en winnen ze de steun van zowel het management als de productiemedewerkers.
Dansault Iris
Project & Engineering Team Leader bij Tarkett
Uitvoering
- In de eerste fase stond productietijdsregistratie centraal. Medewerkers kunnen nu via een gebruiksvriendelijk systeem medewerkers en orders opzoeken, tijdsregistratie starten en stoppen, en kwaliteitscontroles uitvoeren en registreren. Deze digitalisering vereenvoudigde de dagelijkse processen aanzienlijk.
- Fase 2 breidde de kwaliteitscontrole verder uit. Het traditionele papieren proces werd grondig geanalyseerd en opnieuw ontworpen in een mini-co-creatiemodel. Gebruiksvriendelijkheid en data-analyse stonden centraal. Dit laatste leidde tot een analyse-vriendelijk gegevensmodel.
Axians ontwierp voor beide fasen wireframes en scherm-mockups, die samen met Tarkett werden gevalideerd. Deze dienden vervolgens als basis voor de daadwerkelijke ontwikkeling van de digitale oplossing. De ontwikkeling vond plaats in korte sprints, waarbij regelmatig met de eindgebruikers werd afgestemd en de feedback verwerkt werd.
Uitkomst
Deze interatieve aanpak leverde een op maat gemaakte oplossing op, die in korte tijd gerealiseerd werd. Het biedt Tarkett betrouwbaar inzicht en ondersteunt proces- en kwaliteitsverbetering.

Customers’ Benefits
De digitale oplossing bracht meer dan alleen efficiëntie: ze bracht structuur, snelheid en helderheid in de productiedata van Tarkett. Hieronder enkele van de belangrijkste voordelen die nu al een tastbare impact hebben op de werkvloer.
- Taxonomie van procesgegevens, incidenten en kwaliteitsgegevens
- Eenvoudige en snelle gegevenscaptatie
- Procesgegevens onmiddellijk beschikbaar bij einde van batch-run
- Gegevenseenduidigheid leidt tot kwaliteitsvolle analyses