Digitale innovatie die mensen versterkt: een blik achter de schermen bij Mariasteen
Klant: Mariasteen
Segment: Public Services
Expertise: Business Applications & Data Analytics
Technologie: Axele on-the-job
Mariasteen, een maatwerkbedrijf met hart voor mens en milieu, zet samen met Axians een mooie stap richting digitale ondersteuning dankzij Axele on-the-job. Deze intuïtieve tool biedt hun diverse team laagdrempelige werkinstructies in tekst, foto en video, allemaal op één centraal platform. Dankzij QR-codes zijn die instructies altijd binnen handbereik, wat zorgt voor meer efficiëntie én werkplezier. Vanuit onze gedeelde visie op inclusie en mensgerichte technologie is deze samenwerking niet alleen praktisch, maar ook bijzonder betekenisvol.
Verbeterde efficiëntie en kwaliteit
“Axele on-the-job biedt een gebruiksvriendelijke interface voor digitale instructies. Het faciliteert het delen en behouden van essentiële kennis op een erg eenvoudige manier, waardoor het gemakkelijk te begrijpen en te gebruiken is voor iedereen, ongeacht hun achtergrond,” duidt Jef De Clerck, Sales Engineer bij Axians Belgium.
Het inzetten van Axele on-the-job resulteert in een hogere productkwaliteit en een kortere inwerktijd. Hoewel persoonlijke begeleiding soms nodig blijft, biedt de tool een betrouwbare back-up. Medewerkers kunnen zo zelfstandig werken, met ondersteuning binnen handbereik wanneer nodig.
Digitale werkinstructies
Aanpassingen aan digitale werkinstructies kunnen eenvoudig en op afstand worden doorgevoerd, terwijl overzicht en revisies makkelijk beheerd worden. Dat geeft Mariasteen de flexibiliteit om snel in te spelen op veranderingen, kwaliteitsnormen aan te tonen en bij te sturen waar nodig. “Dankzij Axele on-the-job kunnen we onze processen nauwkeurig volgen en snel bijsturen,” zegt An Defossez, Diensthoofd methodedienst bij Mariasteen. “Zo werken onze medewerkers altijd met up-to-date informatie.”
Daarnaast zorgt Axele on-the-job voor een consistente structuur, los van individuele leidinggevenden. Dat leidt tot een gestandaardiseerde werkwijze en minder variatie in taakuitvoering. “Voor ons als maatwerkbedrijf zijn standvastigheid en kwaliteit cruciaal,” vult Inge Scharlaken, Projectverantwoordelijke processen & digitalisering, aan. “Onze medewerkers werken nu allemaal volgens dezelfde hoge standaard, wat zowel de kwaliteit als de efficiëntie ten goede komt.”
Axele on-the-job sprong eruit door de ideale mix van eenvoud, functionaliteit en flexibiliteit. Het biedt de perfecte balans, waardoor het toegankelijk is voor een breed publiek zonder uitgebreide training.
Scharlaken Inge
Projectverantwoordelijke processen en digitalisering
De ideale balans
An testte met haar team -de methodedienst van Mariasteen- verschillende platformen. Axele on-the-job sprong er uit door de ideale mix van eenvoud, functionaliteit en flexibiliteit. Andere platformen waren eerder te simpel en misten essentiële functies zoals datalogging of boden alleen lineaire instructies. Sommige waren juist te complex, met aanschaf van meerdere modules en vereisten hierdoor een intensievere training om ermee aan de slag te gaan. “Axele on-the-job biedt de perfecte balans, waardoor het toegankelijk is voor een breed publiek zonder uitgebreide training,” verduidelijkt Inge verder.
Duurzaam partnership
“De samenwerking met Mariasteen verloopt uitstekend,” zegt Jef De Clerck, Sales Engineer bij Axians. “We hebben regelmatig contact om de uitrol te volgen en feedback te verzamelen. Dit is essentieel voor een goed product: luisteren naar klanten in de praktijk. Hun inzichten helpen ons de tool verder te ontwikkelen.”
Axele on-the-job heeft Mariasteen geholpen de efficiëntie te verhogen, de kwaliteit te verbeteren en medewerkers beter te ondersteunen. De tool heeft niet alleen hun dagelijkse werkzaamheden verbeterd, maar ook een cultuur van continue verbetering en innovatie bevorderd. “Als maatwerkbedrijf zetten we in op innovatie, en vormt Axele on-the-job een mooi voorbeeld van hoe digitalisatie onze werknemers kan ondersteunen en processen kan optimaliseren,” zegt Inge Scharlaken. “Onze organisatie is in beweging gekomen door de oplossing van Axians. We gebruiken nu ook QR-codes voor andere zaken en het optimaliseren van processen en datalogging gaat sneller.”
Mariasteen gaat Axele on-the-job ook inzetten in hun zorghotel Middelpunt. Hou onze website in de gaten voor een nieuw klantenverhaal over deze uitrol.
Wil jij ook je werkprocessen versnellen met visuele, digitale werkinstructies?
Ontdek hoe Axele on-the-job jouw processen kan stroomlijnen en je medewerkers zelfstandig en efficiënt laat werken. Neem contact met ons op en we denken graag mee over een oplossing op maat!