Innoverende tool van Axians bij Diabetes Liga voorkomt de ontwikkeling van gevaarlijke vorm van diabetes
Klant: Diabetes Liga
Marktsegment: Gezondheidszorg
Expertise: Business Applications
Technologie: Camunda, Vue, Kotlin, Azure AD
De Diabetes Liga informeert, connecteert en activeert iedereen die te maken krijgt met diabetes. Jaarlijks worden ongeveer 4.000 vrouwen in Vlaanderen getroffen door zwangerschapsdiabetes. Het verhogen van het bewustzijn over de daarmee samenhangende risico’s is essentieel, omdat dit bijdraagt aan het sneller opsporen en voorkomen van de ziekte. Met een innovatieve digitale tool van Axians kunnen zwangere vrouwen zich gemakkelijk registreren, waardoor de Diabetes Liga effectiever kan zijn in preventie en nazorg.
Innovatie in zorg
“We zochten naar een manier om zoveel mogelijk vrouwen met zwangerschapsdiabetes te motiveren de nodige stappen te zetten om diabetes na de bevalling te voorkomen en vroegtijdig op te sporen,” zegt Arnout Wouters, algemeen directeur van de Diabetes Liga. “Het is van cruciaal belang om aandacht te besteden aan de risico’s zoals vroeggeboorte, pre-eclampsie en een te hoog geboortegewicht, die de bevalling kunnen bemoeilijken.”
Axians is er trots op met de tool ‘Zoet Zwanger’ bij te dragen aan de nobele en humane missie van de Diabetes Liga. Momenteel volgt ons systeem ongeveer 20.000 vrouwen die gediagnosticeerd zijn met zwangerschapsdiabetes. Zij krijgen regelmatig advies om een screening te ondergaan. “Het hart van ‘Zoet Zwanger’ is een Business Process Engine die elke communicatiestroom volgt, reacties vastlegt en automatische herinneringen verstuurt. Het faciliteert interacties tussen vrouwen, artsen en het diabetesteam,” legt Roel Vermeersch, Business Unit Manager bij Axians, uit.
De tool biedt ons de mogelijkheid om vrouwen met zwangerschapsdiabetes efficiënter en doelgerichter te begeleiden, met een sterke focus op preventie voor de lange termijn.
Verstraete Sabine
Projectcoördinator Zoet Zwanger bij Diabetes LIga
Innovatie in zorg
Met dit project zette de Diabetes Liga de stap naar digitale communicatie, zonder de kwetsbare doelgroepen uit het oog te verliezen. “Vrouwen worden in hun voorkeurstaal benaderd, wat drempelverlagend werkt en dus een echte meerwaarde vormt. We bieden momenteel Nederlands, Frans en Engels aan, en we plannen om in de toekomst meer talen toe te voegen om het communicatieniveau te verhogen,” zegt Sabine Verstraete, projectcoördinator preventie & Zoet Zwanger bij de Diabetes Liga.
De flexibele BPM-oplossing maakt het mogelijk om toekomstige procesverbeteringen eenvoudig te implementeren zonder ingewikkelde ontwikkelingen. Bovendien zorgt ‘Zoet Zwanger’ voor een veilige communicatie voor zorgverleners via e-Healthbox, wat de privacy en beveiliging van patiëntgegevens waarborgt.
Hoe zorgen voor een makkelijke en veilige registratie van patiëntengegevens?
Ontdek myHealthbox: de innovatieve oplossing die de administratie van patiëntengegevens transformeert in een efficiënte, geautomatiseerde ervaring. Veilig, snel en gebruiksvriendelijk – myHealthbox is de sleutel tot een gestroomlijnde gezondheidszorg.
Partners in preventie
“Met Axians, en bij uitbreiding de VINCI-groep, ervaren we een duurzaam partnerschap. We hebben altijd in vertrouwen en dialoog kunnen werken, en dat doen we vandaag de dag nog steeds. Het is fijn om op elkaar te kunnen blijven rekenen, dat maakt de samenwerking zo waardevol en menselijk,” benadrukt Wouters.
Deze samenwerking zal ook in de toekomst van grote waarde blijven. Zwangerschapsdiabetes is een ernstige bedreiging voor de gezondheid van vrouwen en hun ongeboren kinderen. “Steeds meer vrouwen ondergaan de preventieve screening,” merkt Arnout op, “maar het is essentieel om het bewustzijn bij vrouwen te vergroten, zodat ze de screenings blijven uitvoeren en alle benodigde educatie ontvangen. Hierin blijft ‘Zoet Zwanger’ ook in de toekomst een cruciale rol spelen.”
Elke stap die we zetten in de strijd tegen zwangerschapsdiabetes brengt ons dichter bij een toekomst waarin elke moeder en kind de gezondste start kunnen hebben. Onze digitale tools en partnerschappen zijn cruciaal in deze missie.”
Wouters Arnout
Algemeen Directeur bij Diabetes LIga