Overzichtelijke webapplicatie voor een betere organisatie van de aanvragen

Klant: Engicon nv (Geldof)
Expertise & marktsegment: Custom Application Development, Business Applications, ERP Integrations
Technologie: Azure, Java, Dynamics AX, Web application

Engicon nv (Geldof) uit Harelbeke, België, is een toonaangevende Europese leverancier van ‘geïntegreerde staaloplossingen’ voor de opslag, verhandeling en verwerking van vloeistoffen, vaste stoffen en gassen. Zij hebben een sterke reputatie in de realisatie van opslagtankprojecten, drukvaten, droge bulkopslag- en verhandelingsinstallaties, en diverse andere oplossingen op maat die vaak een combinatie van uiteenlopende technische competenties vereisen.

Materiaalaanvragen structureren via de ‘eShop’

De staaloplossingen worden veelal op maat gemaakt voor de klant en de werken worden hoofdzakelijk ‘on site’ uitgevoerd. De doorlooptijd van dergelijke projecten bedraagt al snel enkele maanden tot meer dan een jaar. Gedurende die periode wordt regelmatig extra materiaal (zoals lasmateriaal, bouten, gereedschap,…) naar de werf verstuurd.

Om het materiaal aan te vragen bestond geen vast, gestructureerd proces, dit gebeurde via mail, via telefoon, mondelinge afspraken,… met misverstanden en frustraties tot gevolg.

Om dit op te lossen werd het concept van de ‘eShop’ in het leven geroepen. Dit is een webapplicatie die de verschillende werven rechtstreeks in contact brengt met de magazijnen. Zo kan materiaal via een gestructureerd en gedragen proces aangevraagd worden.

 

De eShop zorgt voor veel meer duidelijkheid rond wat we moeten klaarzetten en leveren. Het aantal foute leveringen is hierdoor enorm afgenomen.

Magazijnier

Een intuïtieve en gebruiksvriendelijke webapplicatie

Via de responsive web application kan een werf (de aanvrager) artikelen bestellen zodat een magazijnmedewerker (de orderpicker) deze kan verwerken en verzenden. De aanvrager heeft zo op elk moment zicht op de status van zijn bestelling. De orderpicker krijgt de bestellingen binnen via gestructureerde picking lijsten.

De oplossing wordt on premise gehost. Via verschillende integraties (Azure AD en Dynamics AX) wordt het beheer van de eShop artikelen, het aanvragen van orders en het verwerken van pickinglijsten op een slimme manier geregeld. De intuïtieve en gebruiksvriendelijke user interface laat toe dat elke aanvrager meteen van start kan gaan met het systeem. De oplossing past zo naadloos binnen het IT landschap en de IT strategie van Geldof.

Naast het technische luik is er vanuit Axians ruim aandacht besteed aan de ervaring van de eindgebruiker. Zo is de gebouwde toepassing zowel zeer performant als gebruiksvriendelijk.

Legley Nico

ERP Specialist

Voordelen van de oplossing:

  • Integratie AX: alle artikelen worden gedefinieerd en beheerd in AX. Via een integratie worden nieuwe artikelen (inclusief foto en specificaties) automatisch toegevoegd in de eShop. Oude artikelen, die niet meer besteld mogen worden, verdwijnen eveneens uit het assortiment.
  • Verbeterde (interne) klantenservice: de eShop zorgt voor transparantie, eenvoud en informeert de interne klant over zijn bestelling.
  • Papierloos werken: via pickinglijsten kan de orderpicker eenvoudig de bestellingen afwerken. De diverse communicatiekanalen werden vervangen door één gestroomlijnd systeem waardoor de informatie niet langer verloren gaat.
  • Informatie: gezien bestellingen nu digitaal doorgegeven worden biedt dit nieuwe mogelijkheden voor Geldof om doorgedreven te rapporteren en te analyseren rond bevoorrading van werven en magazijnwerking.